Me kaikki olemme hyviä jossakin ja meillä jokaisella on omat intohimomme.

Joku meistä tykkää tehdä asioita käsillään ja joku tykkää koodaamisesta. Joku tykkää pelata koneiden kanssa ja jollakin on sellaiset sosiaaliset lahjat, että tulee toimeen kaikkien ihmisten kanssa.

Intohimo jonkun asian tekemiseen vie meitä aina eteenpäin. Kun meillä on vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita, ne voivat ohjata elämäämme pitkälle.

Meistä kaikista ei ole varastotyötekijöiksi eikä kaikista lääkäreiksi. Mutta toisista on.

Meistä kaikista ei ole opettajiksi eikä kaikista metallityöntekijäksi. Mutta joistakin on.

Silloin kun pääsemme työskentelemään omien vahvuuksien ja omien intohimojen parissa, olemme vahvimmillamme.

Mutta samalla pitää muistaa, että vaikka monipuolinen osaaminen on monissa asioissa ja työpaikoissa etu, meitä ei kuitenkaan pidä tasapäistää. Se voi tappaa luovuuden ja innokkuuden.

Kun nuorelta ihmiseltä kysytään, mikä sinusta tulee isona, valinnan hetki on usein haastava. Nuori ei voi välttämättä vielä tietää, mikä on hänelle itselleen luontaista toimintaa ja mitkä ovat hänen vahvuutensa.

Joskus voi olla vaikea tietää, mitä haluaa tulevaisuudeltaan ja missä haluaa kehittyä. Silloin myös opettajien ja työelämässä esimiesten tehtävänä on kannustaa eteenpäin.

Jos joku tykkää leipomisesta ja ruuan laitosta, nuorta pitää kannustaa eteenpäin. Silloin ei pidä sanoa, että leipominen vaatii niin paljon matemaattisia ja kemiallisia taitoja, ettei sinusta ole sellaiseen.

Ja samalla tulee muistaa, että oppiminen vaatii myös uhrauksia. Jos joku ei päässytkään opiskelemaan yliopistoon, on paikallaan miettiä, kuinka paljon hän sinne halusi? Uhrasiko hän pääsykokeisiin valmistautuessaan koko kevään riennot ja vapaa-ajan? Vai kokeiliko kylmiltään?

Ei menestystä ilmaiseksi saa, se vaatii töitä ja uhrauksia.

Monesti oman polun rakentaminen ja miettiminen etukäteen voi auttaa. Yksi asia johtaa toiseen ja kun se toteutuu, se johtaa kolmanteen. Sen toteutuessa avautuu taas uusia mahdollisuuksia.

Pääsykokeeseen lukeminen voi johtaa haluamaansa kouluun. Opiskelu puolestaan hyvään koulutukseen, jonka jälkeen avautuu mahdollisuus palkkatyöhön.

Opiskelu ja oppiminen ei saa kuitenkaan loppua siihen, vaan sen jälkeen voi asettaa itselleen uusia tavoitteita: Kun tekee työnsä mahdollisimman hyvin, voi saada paremmat mahdollisuudet edetä. Ja Jos työntekijä käy johtajakoulutuksessa, voi päästä johtajaksi. Kun johtajana haalii lisää oppia, kokemusta ja koulutusta, voi päästä pääjohtajaksi.

Ihminen ei useinkaan tee työtä vain palkan vuoksi. Hän tekee sitä, siksi, että tulee onnelliseksi vaikka siitä, että työllä on tarkoitus. Tai ostettua uuden auton. Tai paremman talon. Tai lomamatkan.

Työmotivaatiossa auttaa se, että tykkää työstään. Kun työtä tekevä ihminen on onnellinen, hän on omalla alallaan ja tekee työtään intohimolla. Se tuo paremmat mahdollisuudet kehittyä ja tekee ihmisen vielä onnellisemmaksi.

Kaikki sai siis alkunsa pääsykokeeseen lukemisesta.

Onnellisuus syntyy intohimosta, uhrauksista ja jatkuvasta halusta oppia uutta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *